Dag 10 ufa naar chelyabinsk

De lengte van de etappe vandaag bedraagt 420 kilometer. Deze ochtend was het -8, de auto start zonder problemen. Vandaag rijden we door het Oeral gebergte, dit vormt de scheiding tussen Europa en Azië. Ik heb sinds we Kazan verlaten hebben al het idee dat de westerse wereld hier verlaten wordt.

Gisterenavond nog een verhaal gehoord van mensen die wel een bekeuring gehad hebben, eigenlijk zou het 10.000 roebel zijn, maar zonder bonnetje kon er voor 2000 roebel afgerekend worden.

We hebben om 8.45 ontbeten en hadden met Paul en Liesbeth afgesproken om samen te rijden. Deze zagen we niet bij het ontbijt dus rond 9.15 stuurde Rob een smsje om ze wakker te maken waarin hij ook zei dat de politie in de lobby stond te wachten. Om 9.45 nog niet vernomen maar eens de kamer gebeld, en Liesbeth nam op ze waren zich aan het aankleden, maar dachten dat de politie belde. Uiteindelijk zijn we rond 10.15 vertrokken. Nog een kleine route door ufa genomen, flink wat smog,  redelijk wat oude sovjet flats, en veel industrie en lekkende leidingen. Het hotel lijkt ook wel ontworpen door een architect die alleen maar industriële gebouwen doet.

Nu we de stad verlaten hebben is de temperatuur wel gezakt tot -11 terwijl het al 11.30 is, er ligt hier ook iets van 5 centimeter sneeuw, gelukkig is de weg sneeuwvrij en een strak blauwe lucht.

Net een stop gemaakt bij een soort marktje/ truckstop. Sommige truckers zitten gewoon met -11 aan hun trucks te sleutelen. Bij de stop kwamen we ook weer wat andere teams tegen. Vandaag gaan we misschien wel een keer niet als laatste aankomen. Het licht glooiende landschap is nu veranderd in de bergen van de Oeral. De bergen zijn niet zo stijl het lijkt wat op een dubbel uitvoering van de Ardennen.

Na een kilometer of 200 over de snelweg gereden te hebben en we toe waren aan de lunch zag ik op de kaart een stukje binnendoor route, met wat plaatsjes en een meertje. Ongeveer 50 kilometer over een oranje weg, maar 10 kilometer om. Het grootste gedeeltes van die wegen was vast gereden sneeuw, de banden hebben zonder spikes ook nog goede grip hier op. Het bleek een mijnbouw gebied te zijn, dus ook veel enorm grote bergen met mijnafval. Wat men daar nu precies delft weet ik niet. De navigatie wist zelfs 1 restaurant te vinden waar we naar toe gegaan zijn. Het meisje in het restaurant kon een paar woorden Engels, en wij hebben een erg lekkere warme maaltijd gehad, frietjes met een stuk varkensvlees. Ook nog eens goed warm, erg goed in vergelijking met wat we de afgelopen 2 dagen als eten in de hotels gehad hebben. Daarna weer doorgereden waarna we nog een strak bevroren meertje met wat ijsvissers aantroffen. Een eilandje in het meer met een kasteel erop. En als contrast aan de andere kant een vieze zwarte fabriek met een mooi rood kerkje er langs.

Nog rond de 80 kilometer te gaan, het landschap wordt weer glooiend, volgens ons zijn we de Oeral nu wel gepasseerd. Het klonk spannender als het was. Ook hier is men bezig om er een 4 baans weg van te maken. Als er over 20 jaar over de gehele route dubbelbaans wegen zijn moet deze trip met 2 personen in ploegendienst rijden wel in een week te doen zijn. 😉
Het is 17.30 de zon is ook al weer onder, maar door het heldere weer zal het nog wel even licht blijven. Dat is wel een klein nadeel aan deze periode zo noordelijk te zitten dat de zon maar een uur of 7 op is. Maar dat maakt het van de andere kant ook wel bijzonder, op deze noorderbreedte stijgt de zon maar een graad of 30 boven de horizon, terwijl we deze in Singapore straks bijna helemaal tot 90 graden zien stijgen. Nu eerst nog een stuk oostelijker reizen pas na Novosibirsk zakken we zuidelijker af en zullen we weer langere dagen hebben.

Als wisselgeld had ik nog ergens een briefje van 10 roebel gekregen, dat is maar 25 eurocent.

Om 18.30 in het hotel aangekomen, en ze hebben toch wifi. Wat een internet junks zijn we toch geworden.

Advertisements

3 thoughts on “Dag 10 ufa naar chelyabinsk

  1. Internet junks indeed. Ik las dat google een programma aan het ontwikkelen is om in jouw naam je sociale emails bij te werken. Omdat mensen soms hun mails niet bijhouden of kunnen bijhouden. Wel gaaf die fotos. Alleen gaat er nog veel energie verloren ! En Heineken en Amstel. What else do you need?

  2. Goed systeem met die bekeuringen zonder bonnetje. Moesten ze hier ook doen. En je vrouw hoeft er dan niks van te weten. Duidelijke win-win situatie.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s