Dag 24 sainshand naar erenhot (China)

Vandaag een korte etappe van 225 kilometer. Wel al vroeg vertrokken om 7:00, het begint al te schemeren en het is -12. De reden van het vroege vertrek is de grensovergang met China die ook de nodige tijd zal gaan kosten. Het hotel van vanavond zit wel net over de grens dus de ontberingen van Mongolië is zijn minder waarschijnlijk.
Vanaf heden rijden we bijna alleen nog maar naar het zuiden de warmte tegemoet.

Sommige teams zijn vannacht erg laat aangekomen, door de technische problemen,  3 teams pas om 2:00 en 1 team pas om 4:00. De BMW mannen hadden koelwater problemen en een klein lekje wat men niet zomaar kon repareren, daar is iets extra’s in het koelwater gegooid wat als het goed is het lekken moet dichten, en dagelijks even controleren en bijvullen. Het camera team heeft iets aan de vering. Onno en Ingrid hebben een lek reservewiel, men is 8 uur bezig geweest om een vervangende band te vinden en het is niet gelukt zelfs een passende binnenband als noodoplossing kreeg men niet geregeld. Bij de rode Mercedes van Emile en Marianne welke als laatste binnen kwamen had men een achter lager vervangen. Deze Mercedes heeft nog steeds zo nu en dan een probleem met de ontsteking wat wel steeds te herstellen is, de vervangende onderdelen zijn onderweg naar de mercedes garage in Peking.

We komen rond 9:00 bij de grens aan. Een totale chaos begint weer. Eerst moeten we geld voor Mongolië betalen, 1000 tugrik, vervolgens ook iets voor China, 150 yuan, maar we hebben geen chinees geld  accepteren tegen woeker wisselkoersen ook euro’s, 30 euro. Dan mogen we een stukje rijden. Bij een volgende post worden de chauffeurs en passagiers gescheiden. Ik als passagier moet een hok in daar moeten we weer 1000 tugrik voor een briefje betalen, mijn rugzak door een scanner, zelf door een poortje heen. Het poorten piept bij iedereen, maar het boeit de beambtes niet. Daarna nog een paspoortcontrole waar het briefje weer ingenomen wordt en een uit reis datum stempeltje gezet wordt. Hierna komen we weer buiten en moeten we wachten totdat de chauffeurs met hun douane formaliteiten klaar zijn. We staan bijna een uur te vernikkelen buiten bij -10 en een schraal zonnetje. Dan rijden we weer verder en worden de paspoorten nogmaals gecontroleerd, men is vergeten bij Rob een uitreisdatum stempel te zetten. Een soepele medewerker doet het snel in zijn kantoortje.

Nu staan we voor de Chinese grens te wachten. Blijkbaar is de Chinese gids alle formulieren voor ons aan het invullen, en een douane beambte telt regelmatig of alle auto’s er al zijn. Om 11:00 zijn alle auto’s er en rijden China binnen. We parkeren de auto’s en moeten een groot douane kantoor naar binnen daar delen onze Chinese gidsen de al ingevulde formuliertjes uit. Vervolgens door de douna met paspoort en formuliertje, de chauffeurs gaan terug naar hun auto om deze ergens anders weer neer te zetten. Hier vindt de technische keuring plaats. Om 12 uur dachten we zo klaar te zijn. De Chinese gidsen hadden geregeld dat we naar het hotel zouden kunnen gaan en vervolgens onze auto op een afgesloten parkeer terrein neer te zetten om de overige inklaring te regelen. Helaas is de douane van mening veranderd en staan we nu ergens anders, nog steeds aan de grens geparkeerd.

De gidsen hebben busjes naar het hotel geregeld en we checken in. Daarna een pinautomaat gevonden en wat Yuans gepind. We moeten ook wat eten dus op zoek naar een restaurant. Eerst wat vage tentjes bezocht waar we niet gaan eten.  Nu zitten we in een hippe tent genaamd sinotea, hier heeft men een plaatjes kaart wat de keuze makkelijk zou moeten maken, maar aangezien het assortiment zo groot is en alles er lekker uit ziet wordt de keuze moeilijk.

One thought on “Dag 24 sainshand naar erenhot (China)

1. Zo te lezen een speciaal dagje voor de ADHD mensjes in de groep. Daar zou je je paspoort bij opvreten. Afijn, goed om te horen dat jullie tenslotte ter compensatie een behoorlijk restauratie vonden.
    Thuis zit een ploeg psychologen klaar voor de opvang.
    Groetjes maaar weer en we bleiben gespannt.