Dag 26 van dating naar peking

De etappe vandaag is 360 kilometer, het is nu 8:00 en maar -9 graden. De display van de autoradio reageert nu weer meteen normaal bij lagere temperaturen was deze heel traag of zag je teksten over elkaar heen.

We mogen weer in colonne achter de gids aan. In de lonley planet van 2007 die ik bij me heb staat dat deze stad 500.000 inwoners heeft, de wikipedia update van 2010 heeft het over 1.500.000 inwoners in de stad. Bij het uitrijden van de stad zien we meer dan 100 appartementencomplexen van rond de 30 verdiepingen in aanbouw. Een erg bizar gezicht dat men zoveel vastgoed aan het ontwikkelen is waarbij we ons afvragen wie dit kan betalen en waar de mensen vandaan gaan komen. Gaat dadelijk het complete platte land leeglopen en gaan alle mensen in steden wonen in China?

Links langs de snelweg loopt een spoorlijn waar we regelmatig goederentreinen van (naar schatting) ongeveer 1.5 kilometer lengte zien, deze hebben halverwege ook nog 2 extra locomotieven erin zitten.  We ging net onder het spoor door deze treinen zitten vol met kolen.

We spelen weer eens leider in het peleton en hebben de gids gelost, maar ook nog een team of 6 die ons gevolgd hebben. Volgens onze gids moesten we stoppen bij een tankstation over 98 kilometer, daar zien we helemaal niets,  ongeveer 10 km terug zat er wel een zou hij niet 89 bedoelt hebben. We nemen maar het volgende tankstation als we allemaal afgetankt zijn komt Jan Willem aanrijden we waren inderdaad wat te ver doorgereden. Als we dit tankstation niet genomen hadden zouden we wel verkeerd gereden zijn en een vage afslag gemist hebben, de navigatie zou ons direct naar Peking sturen ipv een omweg langs het best bewaarde en gerestaureerde stuk Chinese muur.

12:00 we staan al een tijdje bij een politiepost, hier wordt de vergunning om Peking in te rijden geregeld, dat was ook best snel gebeurd. Maar 1 auto had het idee dat de gids vertrok en is vervolgens achter iets anders aangereden, daar zijn de BMW mannen ook achteraan gegaan. Hun moeten hierdoor 80 kilometer omrijden. Door de gidsen is iets anders geregeld na 30 minuten rijden we achter een zwarte auto aan. De gidsen zijn met hun auto achter de andere 2 auto’s aan.

Vanwege tijdsdruk hebben minder dan een uurtje op de muur. Een erg indrukwekkend bouwsel wat zo ver als je kan kijken over de bergen heen slingert.

15:30 we rijden door de buitenwijken van Beijing nog 26 km te gaan, eens kijken hoe erg de drukte hier is. Er wonen volgens de LP van 2007 15.000.000 mensen in deze stad met 2.000.000 auto’s. Dat zullen er nu wel veel meer zijn.

Nog een kilometer of 12 te gaan, door de wind die er staat is er weinig smog waar te nemen.
Het begint nu wel druk te worden op de wegen.

In de avond nog wezen stappen in een foute tent, met oudere expats, Chinese dames van plezier, een soms wel leuke band, en ook soms nederlandstalige muziek, Frans baur en Guus meuuwis.

Advertisements

2 thoughts on “Dag 26 van dating naar peking

  1. Moet toch geweldig zijn om zelf op de Chinese muur te lopen. Ben erg benieuwd hoe jullie zo’n megastad als Beijing ervaren en of je daar, ondanks een taalbarriere, in contact komt met de bewoners.
    Gezellig om weer eens een lied van Frans Bouwer mee te mogen zingen……
    Daar hebben jullie vast een geluidsopname van gemaakt. Een doorbraak voor de MINIES!!!???
    Veel plezier e.d.
    Martin

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s