Dag 28 Beijing naar Zheng Zhou

Vandaag een lange etappe van ruim 700 kilometer op het programma staan. Daarom zouden we vroeg vertrekken, ontbijt vanaf 5:30, vertrek om 6:30. Dit ook om de ochtendspits voor te zijn. Door de grootte van de groep en de daarbij behorende vertrekchaos lopen we natuurlijk wat vertraging op, we rijden rond 6:45 weg. De wegen in Peking zijn inderdaad niet zo druk. Het begint ook al wat licht te worden, de temperatuur is -3 in de stad, buiten de stad -7.

Tijdens het vertrek rijden we nog over de drukke weg die het plein van de hemelse vrede en de verboden stad scheidt. Er zal wel een parade of iets dergelijks gehouden gaan worden. Overal stond politie langs de weg en al heel veel mensen op het plein wat over de eerst 200 meter afgezet was.

Na een kilometer of 50 houden we een benzine stop en nemen onze gidsen ook weer hun normale auto, die ze gisteren al daar naar toe gebracht hadden. In Peking mogen niet elke dag alle auto’s op de weg hun hebben een nummerplaat die niet op zaterdag door Peking mag rijden.

De stadsgrenzen van Peking verlaten, nu hangt er wel een vreemde mist welke stinkt. Zonder zonnebril ziet deze er bruinig uit, met zonnebril als mist onderaan en wat blauwe lucht bovenaan. De zon schijnt wel maar zo nu en dan heb je door die smog je zonnebril niet eens nodig.

Het is een mooie 2 baans weg, met weinig verkeer. Net alsof de mensen alleen in de steden blijven en zich niet veel over wat langere afstanden verplaatsen. Het is nu wel weer wat drukker aan het worden, maar dan ook een 3 baans weg geworden. Door de aanhoudende smog is niet al te veel van het landschap te zien. Wat we zien is een vlak landschap met wat landbouw veldjes. Veldjes want deze zijn qau grootte vergelijkbaar met Nederlandse akkers.

Zo nu en dan wat uitgegraven stukken met ouderwetse baksteen ovens. Mankracht is hier waarschijnlijk nog heel goedkoop.

We rijden nog steeds door dikke smog en passeren door de stad shijiazhuang, door de smog zien we wat flats in aanbouw, midden tussen de industrie. Misschien dat de mensen die boven de 35 verdieping gaan wonen minder last van smog zullen hebben.

50 kilometer na de voorgaande plaats beginnen wegwerkzaamheden, we schatten dat we nu ook al ruim 50 kilometer langs wegwerkzaamheden rijden. Soms is er langs de kant ook een chinese van der valk in aanbouw, stukken van flyovers. De schaalgrootte waarmee men zulke dingen aanpakt is vanuit onze westerse aanpak totaal niet voorstelbaar. De smog begint nu wel wat minder te worden de temperatuur is tot de +5 gestegen, door het waterige zonnetje in de auto wordt het warm zat dat de airco aan springt. In het totaal duurde die wegwerkzaamheden 100 kilometer. We worden even naar een andere weg geleid, het lijkt wel een landingsbaan met 10 banen, de strepen zijn bijna niet zichtbaar, suïcidale bromfietsers die je tegemoet komen. Vervolgens wederom de snelweg op welke ook weer werk in uitvoering is. Ook al is er maar een enkele baan beschikbaar, we kunnen toch tegen de 90 aan er overheen.

Dan is opeens de snelweg wederom afgesloten en worden we een stad ingestuurd. Gelunched in die plaats genaamd handan, ik loop met een gedeelte van de groep een vaag chinees restaurant in, we bestellen van alles, het kost 40 yuan pp ons eten komt en blijft maar komen, we lopen wat vertraging op en verlaten het restaurant terwijl er nog steeds gerechten aan blijven komen. Rob had ergens om de hoek gelunched en was een stuk eerder klaar, hij heeft de auto nog laten wassen en is een beetje gepikeerd over de opgelopen vertraging.

Bij het verlaten van de stad is het ook voor onze gidsen zoeken naar de snelweg, we rijden een weg een paar keer op en neer. Dan wederomnde snelweg op welke nog steeds werk in uitvoering is. Na in totaal 150 kilometer komen we op een stuk wat klaar is, een complete 2*4 baans snelweg.  In de VS zegt men wel dat alles bigger is, maar China is dit toch nog groter aan het maken.

Bij een tankstation 200 kilometer verwijdert van Zheng Zhou gaat een gedeelte van de teams door met de snelweg, een andere groep waar wij ook toe behoren gaan proberen een binnendoor weg te nemen. Met deze binnedoorweg zouden we ook door een uitgehakte tunnel kunnen gaan. Het speciale aan die tunnel is dat deze door dorpelingen zelf gemaakt is omdat de overheid niet naar die plaats een tunnel wou aanleggen, en hun toch vrachtwagens in het dorp wilden ontvangen. De wegen waar we over rijden staan niet op mijn digitale kaarten, er zit wel best veel bebouwing om ons heen. Op een gegeven moment slaan we af en wordt de weg nog kleiner, de gidsen vragen wat meer na, er blijken stukken op die weg te zitten die maar 2 meter breed te zijn, het is al een tijdje donker. Het merendeel van de teams lijkt dit toch te riskant te worden, dus vervolgen we een iets grotere weg welke ook richting Zheng Zhou gaat. Rob baalt als een stekker, die had graag die tunnel willen doen.


De rest van de binnendoor route is ook uitdagende genoeg, met asfalt stukken van Russische kwaliteit en veel vrachtverkeer. Waarbij sommige vrachtwagens zo gestoord als de pest zijn er links gaan rijden zodat je ze rechts kan inhalen, maar ook zomaar weer naar rechts kunnen schieten als je ze net wilt inhalen. OoOokk hier rijden we nog wel door enkele tunnels.

20:30 eindelijk weer een snelweg bereikt nog 85 kilometer te gaan.
Om 21:45 waren we in het hotel, lange dag foto’s komen nog.

Advertisements

3 thoughts on “Dag 28 Beijing naar Zheng Zhou

  1. En weer bedankt voor het verslag! Het zal stilaan ook warmer worden zodat jullie airco nog vaker aan gaat slaan…

    Goeie reis verdder!!

  2. Bedankt voor de mooie verslagen.
    Zo te lezen gaat alles goed. De auto is ook OK. Nog veel plezier daar.

    Groeten,
    Marcel Roosen

    • In China nog geen chocolade gevonden, in Rusland en mongolie wel nog door ons geproduceerde producten gevonden. Jullie ook veel plezier in NL gewenst. Morgen als het goed is de drie kloven dam bekijken.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s