Dag 34 Nanning naar Halong bay (Vietnam) , Pingxian china

Vandaag vertrekken we om 7:30 het is nu 8 graden, we moeten eerst nog 180 kilometer snelweg in China afleggen. We hebben niet veel van Nanning gezien, we zaten vlakbij de afrit van de snelweg, deze stad heeft een diameter van 20 kilometer en 6.000.000 inwoners en het centrum zal wel druk zijn dus vanwege logistieke dingen zal de organisatie wel gekozen hebben voor dit hotel.

We gaan volgens het roadbook naar een boot als hotel en dan tussen de bergen die uit het water steken varen, we zijn wel benieuwd, op de plaatjes ziet alles er erg mooi uit.

Om 8:15 gaan we ergens tanken, maar het viel me op dat we naar het westen aan het rijden zijn terwijl we volgens het roadbook naar het zuiden zouden rijden en pas vanaf de kust naar westen. Ik spreek Jan Willem van de organisatie eens daarop aan. Hij gaat eens navragen hoe het nu zit. De Chinese gids die dit ook georganiseerd heeft slaat helemaal bleek uit. Er blijken wat problemen te zijn om China uit te komen moeten we verplicht bij de aangemelde grenspost vertrekken, maar dat is een andere dan waar we in Vietnam aangemeld zijn om in te gaan. Het zal wel weer een lange hectische dag gaan worden, bij het tankstation hebben we al ruim 1 uur stil gestaan omdat er toen een kwartje viel en men er achter kwam dat er van alles extra geregeld moet gaan worden.

Ons chinees visa in het paspoort is gelukkig geldig tot 18 januari, dus het probleem wat we aan de Russische grens hadden zal wel niet optreden mochten we nog een extra dag in China moeten blijven. Het lijkt soms meer op een organisatie challenge dan een car challenge 😉

Langs de snelweg naar pingxian zien we wat natuur en voornamelijk nog grote velden met suikerriet. Het suikerriet wordt met de hand geoogst we zien hier en daar groepen mensen dat doen.

Om 12:00 worden we in het plaatsje pingxian bij een hotel gedropt, de Chinese organisatie is bezig om iets te regelen. De groep is benieuwd wat er gaat gebeuren. De meesten verwachten dat we nog wel een dag hier blijven hangen.

Ik heb geen chinees geld meer dus ga naar de bank om te pinnen, op een of andere manier lukt pinnen mij niet meer, dan maar wat geld wisselen. Het wisselen van 50 euro duurt 20 minuten er zijn 3 mensen achter de balie mee bezig. Men moest 2 formulieren invullen en een kopie van mijn paspoort maken. Ze moesten mij vragen wat de achternaam op mijn paspoort is, en welke cijfer nu precies het paspoortnummer waren. Volgens mij was ik de eerste Nederlander die ooit in dit stadje geld ging wisselen.

Deze verwachtingen dat we hier moeten blijven blijken te kloppen. Bij rob komt bijna de stoom van woede uit zijn oren. We maken er maar het beste van. We wandelen wat door dit stadje heen. In het centrum is het flink druk met mensen die mahjong en andere kaartspelen aan het doen zijn. Maarten weet ongeveer hoe mahjong werkt en legt de regels uit. Het is totaal anders als het computerspel mahjong waarbij je in je eentje een stapel stenen moet wegspelen. Hier spelen mensen het met 4 personen tegen elkaar en moeten ze combinaties maken. Ook lopen we nog even over een markt heen. Net zoals deze taferelen voor ons een bezienswaardigheid zijn, zijn een groep Nederlanders dat in dit stadje voor de lokale bevolking.

Na 2 uur rond te hebben gehangen besluiten we om samen met Paul en Liesbeth een rondje te gaan rijden. Bij het hotel heeft men een kaart met wat meer wegen als wij op de navigatie hebben. Na wat verplaatsingen van bagage stappen we bij hun achterin de Mercedes G wagon. We rijden over wat lokale wegen en Paul slaat nog een keer af we zitten opeens op een heel kleine weg tussen de suikerriet velden en wat rijstvelden. In totaal kunnen we een soort rondje rijden de terugweg was het mooist weer wat over bergen heen. Het opladen van een graafmachine gebeurd ook op een onconventionele manier. Als de Nederlandse arbodienst dit zou zien zou men gek worden.

S’avonds was er in een restaurant eten geregeld. In eerste instantie stopte men ons in kamertjes waar ongeveer 10 mensen in pasten, maar deze waren ijskoud. Na wat geklaag worden we toch met ons allen in een grotere en iets warmere ruimte gezet.

Advertisements

2 thoughts on “Dag 34 Nanning naar Halong bay (Vietnam) , Pingxian china

  1. Stoom uit Robs oren!. Vast een inventieve poging om de mini op waterstof te laten rijden.
    Toch mooi als dat zou lukken. Worden jullie zomaar wereldnieuws. We blijven het nieuws uit Zuid-Oost Azië op de voet volgen.
    Salut et bon voyage!
    Martin

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s